Winkelwagen

Wat zijn de effecten van creatine op je haar en op je lichaam?

Tessa Di Corrado op 29 december, 2018

Sta je regelmatig in de sportschool? Grote kans dat de term ‘creatine’ je bekend in de oren klinkt. Want naast whey is creatine het bekendste supplement voor wie zich bezighoudt met krachttraining en fitness. Creatine zorgt namelijk niet alleen voor meer kracht en meer spiermassa, het schijnt ook bij te dragen aan meer haaruitval. Zoals veel verhalen van topsporters en bodybuilders beweren. Maar komt dit wel echt door het gebruik van creatine?

Inhoudsopgave

Wat is creatine?

Heb je een lichaam, dan heb je creatine. Ook als je geen topsporter bent of niet regelmatig vlees of vis eet. Het is namelijk een lichaamseigen stof die wordt aangemaakt in de lever, nieren en alvleesklier. Neem je hier extra van, door bijvoorbeeld een supplement te gebruiken, dan neemt je kracht toe en ben je explosiever tijdens een intensief uurtje gewichten tillen.

Even een kort lesje scheikunde: creatine is een organische stikstofverbinding en wordt gevormd uit de aminozuren arginine, methionine en glycine. Dat ziet er ongeveer uit zoals op de afbeelding hieronder. Je lichaam heeft 1-3 gram creatine per dag nodig om de voorraden aan te vullen. De helft hiervan komt van voeding.

Fabels over creatine

Nu je weet wat creatine is, wil je natuurlijk weten: behoud ik mijn volle bos krullen wanneer ik (extra) creatine gebruik? Daar lees je zo meer over. Er zijn namelijk nog meer fabels over creatine, zoals:

  • Creatine zorgt voor spiermassa zonder dat je hiervoor naar de sportschool hoeft te gaan.
  • Alleen in combinatie met krachttraining zorgt creatine voor meer spiermassa.
  • Door creatine loop je die hardloopwedstrijd nóg sneller.
  • Ook dit is een fabel. Creatine helpt de spieren met meer ‘fast-twitch’ vezels, spiervezels die gebruikt worden bij krachttraining.
  • Creatine tast je lever en nieren aan.
  • Uit meerdere studies blijkt dat, zelfs bij dagelijks hoge doseringen, creatine geen effect heeft op je lever en je nieren. Maar, let op: heb je al lever- of nierklachten, dan wordt het niet aangeraden om creatine te gebruiken.

Zorgt creatine voor haaruitval?

Het goede nieuws: het is nooit feitelijk bewezen dat creatine ‘direct’ leidt tot haarverlies. Met de nadruk op ‘direct’. Want door het gebruik van creatine neemt de aanwezigheid van DHT (dihydrotestosteron) in je lichaam toe. En als een direct familielid (vader, opa, oma) last heeft van haaruitval, dan is de kans groter dan gemiddeld dat jij de dans ook niet ontspringt. Erfelijkheid is dan ook de meest voorkomende oorzaak van haaruitval.

Wat gelijk staat aan: erfelijke gevoeligheid voor het hormoon DHT. En dan is 1 + 1, natuurlijk 2.

De aanwezigheid van DHT in je lichaam heeft de volgende gevolgen voor je haar:

  • DHT verkort de anagene groeifase. Gevolg: dunner haar
  • DHT verhoogt het aantal haren in de telegone ‘uitval’-fase
  • DHT zorgt er uiteindelijk voor dat je haarwortels verschrompelen

Er is dus geen direct bewijs dat creatine als supplement zorgt voor meer haaruitval. Er zijn daarentegen wel veel verhalen van gebruikers die het tegenovergestelde beweren. Dit is echter nooit wetenschappelijk onderbouwd.

Conclusie verband tussen creatine en haaruitval

Foligain Anti-Haaruitval Shampoo voor MannenGebruik je creatine en wil je nog even je wilde haren behouden? Dan is het dus vooral een kwestie van het hebben van goede genen + het toepassen deze welbekende regel: alles met mate. En in het geval van creatine gebruik is dat: niet meer dan 3 - 5 gram per dag en nooit voor een te lange aaneengesloten periode. Ben je ondanks dat het niet bewezen is dat creatine voor haaruitval zorgt, toch bang om je haar te verliezen? Geen zorgen, je kunt altijd een anti-haaruitval shampoo gebruiken ter preventie.

Verder lezenDe 'Big-3' producten tegen erfelijke haaruitval