Winkelwagen

Welke vitamines gaan haaruitval tegen?

Justin Regterschot op 05 juli, 2018

Vitamines tegen haaruitval

Haaruitval of een slechte haarconditie kan veroorzaakt worden door een tekort aan vitamines en mineralen. Het is daarom belangrijk om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen om een gezonde hoofdhuid en haargroei te stimuleren. Maar welke vitamines gaan haaruitval tegen en welke zijn goed voor ons haar? Hieronder worden de belangrijkste vitamines en mineralen behandeld. Wil je zeker weten dat je precies de juiste hoeveelheid vitamines, mineralen en plantenextracten binnenkrijgt om het maximale uit je haar te halen? Kijk dan eens naar de Foligain Haargroei Capsules.

Inhoudsopgave

Vitamines tegen haaruitval

Biotine

Biotine (ook Vitamine H of B8 genoemd) wordt vaak als belangrijkste vitamine tegen Vitamines tegen haaruitval 2haaruitval genoemd. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat Biotine voor een gezonde haargroei zorgt door een bijdrage te leveren aan de productie van keratine. Keratine is belangrijk is voor een gezonde haargroei, een gezonde huid en sterke nagels. Biotine zit in eieren, lever, melk, noten en pinda’s.

Foliumzuur

Foliumzuur wordt ook wel Vitamine B11 genoemd. Vitamine B11 speelt een cruciale rol voor de bescherming van het DNA in ons lichaam en voor de celdeling. Ook ondersteunt foliumzuur de groei van weefsel in het lichaam en daardoor ook de haargroei. Bovendien ondersteunt foliumzuur de bloedcirculatie waardoor belangrijke vitamines en mineralen de haarzakjes in de hoofdhuid beter kunnen bereiken. Er zijn een aantal producten waar foliumzuur in zit en die makkelijk in je dagelijkse voeding zijn op te nemen. Denk aan lever, linzen, spaghetti, witte rijst, sinaasappelsap, kikkererwten en aardbeien.

Niacine (Niacinamide)

Niacine (Vitamine B3) maakt de haarvaten wijder, waardoor de circulatie onder de hoofdhuid verbetert. Dit zorgt voor een stimulatie van de haargroei. Ook kan niacine het cholesterol verlagen, wat kan bijdragen aan een vermindering van haaruitval. Niacine komt voor in vis, vlees, noten en granen.

Vitamine B

Naast de bovengenoemde Vitamine B8 (biotine), Vitamine B11 (foliumzuur) en Niacine (Vitamine B3) zijn vrijwel alle vitaminen uit de B-groep van groot belang voor een gezonde haargroei. Vitamine B2 (riboflavine) ondersteunt de opname van vitamine B6 en ijzer. Vitamine B3 (niacine) zorgt voor een goede circulatie in de hoofdhuid zodat de voedingsstoffen de haarzakjes beter kunnen bereiken. Een tekort aan Vitamine B5 (panthoteenzuur) kan ook voor haaruitval zorgen. Vitamine B5 is te vinden in vlees, vis, eieren, aardappelen, melk, groente en fruit. Een tekort aan Vitamine B12 (cobalamine) kan zorgen voor het ontwikkelen van grijs haar en haaruitval. Vitamine B12 is te vinden in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees en zuivel.

IJzer

Een tekort aan ijzer in het lichaam kan broos haar en haaruitval veroorzaken. IJzer is van belang bij de vorming van een eiwit genaamd hemoglobine, wat zorgt voor het transport van zuurstof door het lichaam. IJzer zit vooral in rund- en lamsvlees, broccoli, sperziebonen en volkorenbrood. Een ijzertekort kan voor haaruitval zorgen.

Vitamine C

Deze antioxidant voorkomt dat de vrije zuurstof radicalen je haarwortels verzwakken. Daarnaast verhoogt Vitamine C de absorptie van ijzer uit de voeding. Vitamine C is onder andere te vinden in citrusvruchten, spinazie, broccoli en gele paprika. 

Zink

Essentiële processen in het lichaam zijn afhankelijk van zink. Denk aan celreproductie, ontwikkeling en onderhoud van hormonen, eiwitsynthese en absorptie van vitaminen en mineralen. Het belang van zink op de haargroei is getest op laboratoriumratten. Uit dit onderzoek bleek dat een tekort aan zink zorgt voor een slechte opbouw van eiwitten en daarmee ook voor alle lichaamsweefsels, waaronder haar. Ook zorgt een tekort aan zink dat de vorming van keratine gereduceerd wordt, terwijl keratine juist een van de beste stoffen voor een gezonde haargroei is. zink komt onder andere voor in vlees, kaas, graanproducten, noten, garnalen en mosselen. Let op: langdurig gebruik van een hoge dosis zinktabletten kan zorgen voor een tekort aan koper.

Koper

Koper werkt als een antioxidant en beschermt ons hierdoor tegen vrije radicalen. Dit zijn stoffen die schade kunnen aanrichten en medeverantwoordelijk zijn voor het ontstaan van hart- en vaatziekten en kanker. Daarnaast speelt koper een belangrijke rol bij het aanmaken van hemoglobine, een eiwit waar we het eerder over hadden bij het kopje ‘ijzer’. Hemoglobine is medeverantwoordelijk voor het transport van zuurstof naar de lichaamsweefsels. Hierdoor is koper belangrijk voor de haargroei. Koper zit vooral in orgaanvlees, volkorenproducten, fruit, eieren, peulvruchten, noten, zeevis, fruit, aardappelen en koffie.

Vitamine A

Vitamine A (Retinol) stimuleert de productie van talg. Talg is een vetachtige substantie en Vitamines tegen haaruitval 2heeft een beschermende werking tegen uitdroging van de huid en het haar. Door de hoofdhuid gezond te houden wordt de haargroei automatisch bevorderd. Vitamine A is te vinden in producten zoals melk, lever, broccoli, spinazie, wortel en koolsoorten.

MSM (Methyl Sulfonyl Methane)

MSM is een natuurlijke vorm van organisch zwavel wat assisteert bij meerdere functies van het lichaam. Een belangrijke functie is gewrichtsontstekingen verminderen. Na zuurstof, water en zout is MSM het vierde meest noodzakelijke element in de voeding voor mensen en dieren. Zwavel is betrokken bij bijna elk stofwisselingsproces in het lichaam en is essentieel het maken van nieuwe, gezonde cellen in het lichaam en dus ook cruciaal voor de haargroei.

Hoe zorg ik dat ik van alle vitamines en mineralen voldoende binnen krijg?

Vitamines tegen haaruitval 3

Met een gezond en gevarieerd voedingspatroon krijg je de meeste vitamines en mineralen automatisch binnen. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon bestaat uit de volgende groepen:

  • groenten en fruit
  • brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
  • zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
  • vetten en olie
  • dranken

Je kunt multivitaminen slikken als aanvulling op je dagelijkse voedingspatroon om er zeker van te zijn dat je alle vitamines en mineralen binnenkrijgt. In multivitaminen zitten alle 13 vitamines en meestal ook een aantal belangrijke mineralen. Om haaruitval te bestrijden zijn sommige vitamines zo belangrijk dat een hogere dosering een veel beter resultaat geeft. Hoge doseringen kunnen echter ook schadelijk zijn. De meest veilige en makkelijke manier is om een voedingssupplement te nemen die speciaal ontwikkeld is tegen haaruitval en dus de belangrijkste vitamines en mineralen in de juiste hoeveelheid bevatten.

Voedingssupplementen tegen haaruitval

De meeste mensen krijgen lang niet genoeg (en niet de juiste) vitaminen en mineralen binnen krijgen om een gezonde haargroei te stimuleren. Daarom zijn hier voedingssupplementen voor oftwel vitamine voor de haargroei. Het is erg makkelijk om één of twee capsules in te nemen per dag. Zo ben je er zeker van  dat de haarzakjes weer toegang hebben tot de juiste voedingsstoffen. Een goed voedingssupplement kan helpen tegen ieder type haarverlies, zelfs tegen haaruitval die veroorzaakt wordt door erfelijke factoren. 

Waarom de Foligain Haargroei Capsules tegen haaruitval?

Foligain Haargroei CapsulesDe Foligain Haargroei Capsules zijn de meest veilige en makkelijke manier om haaruitval tegen te gaan. De capsules zijn speciaal ontwikkeld tegen haaruitval en bevatten daarom precies de juiste hoeveelheid vitamines, mineralen en plantenextracten zodat de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid niet overschreden wordt. De capsules zijn vegetarisch en bevatten een aantal belangrijke ingrediënten tegen haaruitval waaronder Saw Palmetto, Nettle Leaf Extract, Foliumzuur, Biotine, zink, Niacine, Vitamine B6, beta-sitosterol en Amerikaanse Ginseng Root Extract.

Wil je meer weten over dit product? Klik dan hier om naar de productpagina te gaan van de Foligain Haargroei Capsules.

Verder lezenWat is Minoxidil en wat is het effect op haaruitval?
  • Tags: Haaruitval Haarverlies