Winkelwagen

Zwangerschap en (haar)vitamines (+ 6 tips)

Lina ter Hennepe op 21 januari, 2020

Vanaf het moment dat je opmerkt dat je menstruatiecyclus onregelmatig is, kan het leven er wel eens snel anders uit gaan zien. Zwangerschap is een spannende tijd, maar het kan soms ook eng en verwarrend zijn. Je zult niet alleen merken dat je voorbereidingen moet treffen om een nieuw leven in te blazen, maar je krijgt ook te maken met onverwachte veranderingen in je lichaam.

In de eerste weken begint je buik te groeien en kunnen ook andere lichaamsdelen opzwellen. Hormonen kunnen je lichaam volledig in de war schoppen en zal je merken dat bepaalde voedingsmiddelen en geuren je ofwel in een hongerige bui brengen of dat je juist naar de badkamer wilt rennen. De hormonale schommelingen die gepaard gaan met zwangerschap, beïnvloeden meer dan alleen je smaakpapillen - ze beïnvloeden namelijk ook je haar, huid en nagels. Hoe zit dat en op welke vitamines moet je letten die belangrijk zijn tijdens de zwangerschap?

Inhoudsopgave

1) Kan zwangerschap verandering brengen aan je haargroei?

Je haar groeit in een voorspelbare cyclus, maar zwangerschapshormonen kunnen die cyclus onderbreken en enkele andere onverwachte veranderingen veroorzaken. Hoe werkt überhaupt de groei van gezond haar? In de natuurlijke cyclus, is er sprake van een groeifase, overgangsfase en een rustfase, waarna het haar vervolgens uitvalt. Uiteindelijk herhaalt de hele cyclus zich. Tijdens een zwangerschap kunnen deze fasen veranderen. Tijdens de zwangerschap kan je haar langer dan normaal in die groeicyclus blijven. Dit komt door een toename van het zogeheten ‘oestrogeen hormoon’, waardoor het haar bij veel vrouwen voller wordt. Helaas ervaren sommige vrouwen het tegenovergestelde tijdens de zwangerschap - verhoogde oestrogeen kan ervoor zorgen dat het haar voortijdig van de groei naar de rustfase beweegt. Dit betekent dat je haargroei flink verminderd en je een verhoogde kans hebt op haaruitval. Het is dus logisch dat de ene vrouw een volle en de andere een doffe haardos kan ervaren.

 

 

 

 

 

 

2) En wat als de baby er is?

Het hoofdhaar kan sneller groeien als een vrouw zwanger is, wat uiteraard kan worden gezien als een voordeel voor veel van ons! Maar nadat de baby er is, kan deze groeifase snel overgaan. Waarom? De hormonen keren gemiddeld drie maanden na de bevalling terug naar het normale niveau. Dit resulteert in dat de haargroei weer in zijn normale groeipatroon zit. Deze aandoening wordt ook wel telogeen effluvium genoemd en gebeurt meestal tussen de een en vijf maanden na de bevalling. De meeste vrouwen weten dat deze toename van haarverlies tijdelijk is en de normale groeipatroon van het haar hervat wordt nadat de baby 12 maanden oud is geworden.

3) Hoe belangrijk zijn vitamines tijdens de zwangerschap?

Een veelvoorkomende vraag is of vitamines bij borstvoeding extra belangrijk is, waar wij volmondig ja op durven te antwoorden! Als aanvulling op je voeding kan je soms extra vitamines gebruiken. We zetten wat feiten op een rij over vitamines tijdens je zwangerschap, want welke vitamines en mineralen heb je nodig, en waarom?

Foliumzuur
Foliumzuur slikken is belangrijk als je zwanger wilt worden of net zwanger bent. Het ondersteunt de groei van je baby in de eerste weken na de bevruchting en verkleint de kans dat je kindje een aangeboren afwijking krijgt. Het draagt daarnaast bij aan de groei van je baby en de ontwikkeling van het zenuwstelsel. Foliumzuur komt vooral voor in groene groenten, fruit en volkorenproducten.

Vitamine D
Om calcium goed uit voeding op te nemen is vitamine D nodig. Calcium zorgt voor de opbouw en instandhouding van stevige botten en dat is tijdens de zwangerschap extra belangrijk voor jou en je baby. Vitamine D zit in ei, margarine en vooral vette vis zoals zalm en makreel. Belangrijk is dat je dit uitsluitend bij de visboer haalt en de vis goed doorbakt. Calcium zit in melk, kaas en yoghurt. Het is belangrijk om van beide genoeg in te nemen.

Een extra steuntje nodig tijdens je bevalling?
Het is goed mogelijk dat je tijdens je zwangerschap een stuk minder goed slaapt dan normaal en kan je last hebben van oververmoeidheid. Verschillende vitamines en mineralen tijdens je zwangerschap, zoals vitamine B2, B3, B6, B12, ijzer en magnesium, dragen bij aan extra energie bij vermoeidheid. Hierdoor ga je goed voorbereid, en met nét dat beetje extra energie, je bevalling tegemoet.

4) Waarom vitamines belangrijk zijn tijdens het geven van borstvoeding

Het geven van borstvoeding, doe je niet alleen voor je baby. Het heeft namelijk ook voor jou gezondheidsvoordelen. Het geven van borstvoeding verkleint de kans op borstkanker vóór de overgang, eierstokkanker en botontkalking volgens het Voedingscentrum. Ook op korte termijn heeft het voordelen. Als je borstvoeding geeft, heb je namelijk minder bloedverlies na de bevalling. En gemiddeld val je ‘vanzelf’ een halve kilo per maand af als je borstvoeding geeft. Zijn vitamines bij borstvoeding extra belangrijk? Jazeker! Als je borstvoeding geeft, heb je bijvoorbeeld van vitamine A 45% meer nodig en van vitamine C 55%. Moeders die alle dierlijke producten vermijden, wordt aanbevolen een vitamine B12 supplement te gebruiken om voedingstekorten bij zichzelf en de baby te voorkomen.

5) 6 nuttige tips

Om je haar gezond te houden tijdens de zwangerschap, zijn hier enkele eenvoudige tips die je kunt toepassen:

  • Probeer zo min mogelijk je haar in een strakke stijl te dragen, zoals bijvoorbeeld een staart of vlecht. Zo voorkom je dat het haar te zwaar wordt belast, wat kan resulteren in het toenemen van haarverlies.
  • Gebruik shampoo en conditioners die ondersteunende voedingsstoffen voor het haar bevatten, zoals biotine, silica en vitamine E.
  • Eet gezond met veel fruit en groenten, omdat deze flavonoïden en antioxidanten bevatten die de haarzakjes beschermen.
  • Wees voorzichtig met je haar als het nat is, omdat dit kwetsbaar kan zijn. Gebruik bij nat haar een kam met wijde tanden en gebruik de koele stand op je haardroger.
  • Masseer twee tot drie keer per week een warme kokosnoot of sesamolie in je hoofdhuid om de groei te stimuleren en de haaruitval te verminderen. Mocht je het gevoel hebben dat je haar vettig wordt door een olie, dan kan je de hoofdhuid ook prima masseren met een shampoo. Dit geeft vaak ook een positief effect.
  • Een haarvitamine zoals OASE Hair Vitamins biedt de ideale oplossing als je last hebt gekregen van haaruitval tijdens of na je zwangerschap. Je kunt natuurlijk ook kijken welke haarvitamine het beste bij jou past

    6) OASE Hair Vitamins

    Dit is een revolutionair vegan supplement in de vorm van een snoepje, voor mooier, langer en gezonder haar. Deze haarvitamine heeft een perfecte samenstelling omOASE Hair Vitamins haarbreuk tegen te gaan en haaruitval te verminderen. Er is rekening gehouden met de hoeveelheid biotine en vitamine A gehalte. De voornaamste reden hiervan is, is dat teveel vitamine A schadelijk zou kunnen zijn voor de baby. Echter, heeft OASE Hair Vitamins de juiste hoeveelheid mg gebruikt, waardoor je alsnog deze haarvitamine kan innemen tijdens de zwangerschap. We raden altijd aan om het gebruik van voedingssupplementen tijdens de zwangerschap te overleggen met je huisarts of behandelend specialist.

    Verder lezenDe big 3 producten tegen erfelijke haaruitval bij mannen en vrouwen